Memori Terindah Dalam Hidupku...

Memori Terindah Dalam Hidupku...

Sunday, March 6, 2011

Hasil masakan sepanjang Februari 2011...


Dalam kesibukkan sempat jugak aku menjengah dapur.. kalau x ke dapur rase x lengkap pulak hidup aku ni.. bile tension or penat ngan keje ofis ade baiknya aku masuk dapur..dapat gak hasil untuk dihidangkan buat santapan suami ngan anak-anak.. tapi kali ni aku x sempat nak update blog ni.. baru balik dari kajang selama 3 hari untuk berbengkel MQA01... so minggu ni sempatla sikit aku update..mlm ni abang dah bertolak ke KL untuk kursus CIDB.. nak collect point lagi.. fariha ni xnak tido pulak..so aku bagi dia main aku kerjakan blog aku ni.. mengisi mase lapang tu... resepi2 ni sumenya aku wat sendiri hasil daripada surf internet mengurang dan menambah bahan2 yang sesuai untuk seisi keluarga aku...selalunya aku xdan nak tulis resepi..tapi kali ni aku try tulis simple jer...utk cara buat pandai2 la kita mengadjust nya supaya menepati citarasa kita sekeluarga...

Cheesy Wedges.. 
  • Aku order cheese ni ngan lina 1 bungkus RM15 (kecil jer) 
  • tapi hasilnya sebiji macam KFC punyer.. 
  • Just bancuh cheese serbuk tadi ngan air..tambah mayonis...perghh...
Pulut Panggang..balut pun lebih kurang x expert.. Ni pulak pulut panggang...yang dah bakar punyer xdan nak upload.
Bahan2:
serai, udang kering, udang fresh, kelapa parut, lada kering, garam (inti)
Pulut rendam 3-4 jam..kukus agak2 masak balutla ngan daun pisang tu...


Cucur Badak.. Inti pulut panggang terlebih so buat adunan tepung + ubi keledek jadila cok badak ni..he3
Kerabu taugeh + kerang (arwah mak punyer resepi cume x masuk belacan sbb hubby x suka)
Pulut Kuning favourite Sarah ngan Aqmal
Rendam pulut semalaman + kunyit (hidup / serbuk),  Kukus Pulut, gaul ngan santan pekat + garam





Rendang daging makan ngan rendang (ni pun rendang arwah mak)
Kerabu mangga
Bahan2:

* Mangga
* Bawang merah
* Lada Kecik
* Asam Limau Nipis
* Garam & Gula..
(x suka udang kering ngan kacang so x letak..lebihkan gula klu mangga tu masam sgt..supaya balance sikit rasenya)








2 comments: