Memori Terindah Dalam Hidupku...

Memori Terindah Dalam Hidupku...

Thursday, December 30, 2010

Lagi masak memasak...

Sejak berpindah ke bangunan baru..penat sangat...nak kena manage semula time ngan betul... rase kucar kacir sikit dan jiwa kacau sebab tension ngan stress... so dah jarang memasak...siap kena keracunan makanan bile aku makan kat luar... aku dah insaf balik..so mulakan memasak..walaupun aku tengah berdiet...asyik x ikut schedule diet...nak wat camana? anak and husband x diet... so as a wife and mom aku kena teruskan usaha memasak ni...air tangan aku juga yang mendekatkan kami sekeluarga...

start ngan masak Ketam goreng telur masin...aku ambik resepi kat internet jer..entah yang mana aku x ingat...sejak makan kat tg lumpur haritu rase sedap pulak...abang yag x makan ketam jadi suka makan...so aku tryla wat...ni bukan yang pertama kali...dah pernah try masak kat umah ayah, umah mak mertua aku...sume kata sedap..so bole citer sikit kat sini...

mula2 basuhla ketam ngan potong ikut selera sendiri...
aku gorang ngan tepung jagung dulu...
pastu aku rebus telur masin dlm 2 minit sebab nak ambik telur kuning jer utk dilenyek... ade sekali aku masuk aje telur putih...ok jer..cume jgn letak garam takut masin sgt...

tumis daun kari + lada ngan marjerin yang dipotong hingga naik bau
pastu masuk telur masin + susu cair,,,, kacau
klu guna telur kuning jer masuk sikit garam...

masuk ketam yng dah goreng kacau sampai kering...
siap dihidang...sedap baunyer menyelerakan...
sukatan ikut pandai....



goreng ketam ngan tepung jagung


lenyek telur kuning


goreng daun kari + lada



gaul ketam sampai sekata


ok dah siap ketam goreng telur masin

sebab aku tgh diet...kurangkan nasi...ratah jela ketam tu...pasti sedap...he3

Ni nasi dagang version aku.... dah siap untuk dimakan...sarah ngan aqmal suka sangat...berbaloi2 masak ni...kepuasan hati memasak biler sume yng kita masak dimakan ngan licinnya...x kisah penat balik keje tetap aku masak... tambah pulak mr hubby balik lewat pun still jamah masakan aku...esok pasti masak lg...he3 klu upgrade dapur lg rajin...khas utk hubby...hope baca....he3


nasi dagang yg dah siap nak makan je ni...
x larat nak tulis resepi...sape berminat ckp...he3 perasan sedap

Mr hubby request nak makan coslow...wat sendiri punyer...

sayur nak wat coslow


dah siap....

Next nak wat pulut kuning + rendang daging...tengah rendam semalaman pulut ngan kunyit dulu...pagi esok nak kukus.. sarah ngan aqmal pun suka ni... cuti2 ni la nak masak best sikit pun...semangat! semangat! memasak my hobby...


Pulut kuning dah siap...


Rendang daging yg kurang pedas..khas untuk anakku tercinta


Haa... ni pulak mee sup special..sebab ade udang besar ngan sawi fresh dari belakang rumah

No comments:

Post a Comment